Pasiune, muzică și crimă în anul Constituției și al primului film românesc.
Scrisul Doinei Ruști este extrem de tactil: poți simți mediul și acțiunile, mișcarea pânzei.
Ancillary Review of Books
Istorie și vrăjitorie în Bucureștiul fanariot. 1798 - anul în care s-au amestecat bonapartiștii și pazvangiii, iar în București a apărut din senin Mâța Vinerii.
O atmosferă atât de puternică, încât te urmărește multă vreme după ce ai închis cartea.
Bianca Burța-Cernat
Nu cred în existența unor judecători imparțiali, pentru care delațiunile au fost terapii... (Doina Ruști - Cotidianul, 29 iunie, 2009).
Roman care face bună pereche cu parte ori cu părți din Orbitor-ul lui Cărtărescu.
Dan C Mihăilescu
Secrete nocive, mai multe povești, final de lume.
Lizoanca este o cutremurătoare carte scrisă într-un stil rafinat și nuanțat.
Martina Freier
Un Saint Germain român.
Acest Zogru este o făptură vecină cu silfii, cu elfii, cu spiridușii, cu kobolzii, dacă vreți îl înrudim cu romanul gotic, dacă vreți îl înrudim cu romanul fantastic, cu ce înseamnă demonul în romanul rus, dacă vreți îl legăm de romanul picaresc.
Dan C. Mihăilescu
Anul 1790: iubire, sclavi, fanarioți și boieri valahi.
o carte fastuoasă, de o senzualitate molipsitoare
Eugen Negrici
Iubire, Internet, Platon, mesaj subliminal, chaturi și un omulețul roșu.
La limita dintre sănătate și boală, dintre real și fantastic, dintre misticism și cotidian, această carte (Omulețul roșu) explorează, într-un stil proaspăt, o viziune distopică, amintindu-mi de The Circle de Dave Eggers, Panorama lui Tommaso Pincio și de Super Sad True Love Story de Shteyngart.
Noemi Cuffia, Tazzina di caffè
Studenți la Litere, mistere, roșcovi sălbatici. „Paturi oculte - un roman metafizic tulburător și cu trimitere imprevizibilă la zilele noastre.”(Serenela Ghițeanu, Revista 22)
Scriitoare de talent, Doina Ruști persiflează fantasticul noir.
Il Libero
O pădure cu stafii și ierburi vrăjite. O ființă stranie.
Un desfrâu al fabulosului, într-o carte a pasiunilor damnate și al farmecelor fatale.
Paul CERNAT
Bărbat însurat, femeie îndrăgostită, copil adoptat.
Romanul este o bijuterie în care autoarea se strecoară fără ostentație în pielea fiecărui personaj, rezultatul fiind o rafinată analiză psihologică și contextuală.
Andreea Banciu
Patru crime și-un pisoi nemuritor. Aventură urbană și suprarealism.
Doina Ruști știe să creeze atmosferă, mișcându-se cu îndemânare englezească între precizie a detaliului, umor poetic și un touch de horror.
Gabriel Coșoveanu
A iubit. A fost înșelat. A vrut să se răzbune. Ea are o altă versiune. O singură poveste, două confesiuni.
Doina a scris un roman admirabil, din două confesiuni, pe cât de diferite, pe atât de legate. O parabolă despre Est și Vest, despre extremele Europei.
Dan Burlac
Călătorii în timp, miracole urbane, dragoste și moarte.
În proza fantastică de azi, Doina Rusti nu are egal
Emanuela Ilie
52 de povestiri despre pasiuni bizare, ficțiuni plasate în epoca fanariotă. Plus 17 reguli de urmat pe calea drstrăbălării.
„Doar ochiul introspectiv al autoarei și talentul său scriitoricesc fac ca bucăți de hârtie îngălbenită să transpună chipuri și veșminte, moravuri și bizarerii amoroase.”
Claudiu Turcitu
47 de povestiri despre pasiuni bizare, menționate în scrisori, testamente, reclamații ori doar în liste de obiecte, ficțiuni plasate în epoca fanariotă, dar și 47 de modele narative.
„Iubiri imposibile, sprijinite pe documente și scrise de Doina Ruști cu talentu-i binecunoscut, ridică perdeaua de pe o lume cu habitudini stranii.”
Eugen Negrici
(Doina Ruști, Evenimentul zilei)
Scrieri traduse în:
engleză, germană, spaniolă, franceză, italiană, maghiară, bulgară, slovenă, macedoneană, sârbă, croată, turcă, ivrit, chineză, daneză, rusă, albaneză
Omulețul roșu, ed a doua în italiana, Roma, Sandro Teti Editore, 2021
Fantoma din moară (frag), in revista Your Impossible Voice
Lizoanca, ed sârbă, ŠTRIK , Belgrad, 2020.
Mâța Vinerii, ed chineză (frag)
La Gata del viernes (Mâța Vinerii), trad Enrique Nogueras, Granada, 2019,
Zogru, trad Sebastián Teillier, Descontextos Editore, Santiago de Chile, 2018
Ártó receptek könyve (Cartea bucatelor rele - Mâța Vinerii), trans. Szenkovics Enikő , Orpheus Publishing , Budapest ,2018
Freitagskatze (trad Roland Erb), Klak, Berlin, 2018
Das Phantom in der Mühle** ,** trad. Eva Wemme, Klak Verlag, 2017, Berlin
Frankfurt, 2018, cu Jan Cornelius, Jorg Becken
(povestire), The Stockholm Review of Literature, 2017, Springer
When the ten o’clock break ended, she took a last look at the stinking toilet bowl and cautiously pulled the door ajar. She couldn’t hear a thing; not even the cleaning lady’s rubber shoes. The water spilt during the break still glistened on the blue tiles, and someone had left their lipstick on a sink.
Trafika Europe, nr 8, 2016
The Lover (Amantul), Trafika Europe, nr 8, 2016. trad. Andrew Davidson
Eliza a los once años, Ediciones Traspiés, Granada, 2014 (trans Enrique Nogueras)
Lizoanca tizenegy évesen, trans. Szenkovics Enikő, Orpheusz Kiadó, Budapest, 2015
Lizoanca, Horlemann Verlag, Berlin, 2013 (trad Jan Cornelius)
Rediviva Edizioni, Milano, 2013, trad. Ingrid Beatrice Coman
Tamara Roman în Apartamentul 26, 2012, video (regizor Alexandra Băilă)
Koracic, Belgrad, 2013, trad. Oana Ursulesku
L’omino rosso, Nikita Editore, Firenze, 2012 (trad Roberto Merlo)
Bill Clinton’s Hand, Bucharest Tales, New Europe Writers, 2011, (coord:A. Fincham, J. G Coon, John a’Beckett)
I miei ginecologi, in Compagne di viaggio, Sandro Teti Editore, 2011 (trad Anita Bernacchia) (coord Radu Pavel Gheo, Dan Lungu)
Zogru (trad. Roberto Merlo), Ed Bonanno, 2010, Roma
prezentare biobibliografică, în 11 books contemporary romanian prose, Ed. Polirom, 2006, trad. Alistair Ian Blyth
Balkani Publishing House, Sofia, 2008, trad. Vasilka Alexova
antologia revistei Nagyvilag (trad. Noémi László), Budapesta, sept 2010
Cristian (trad. în fr. Linda Maria Baros), Paris, rev Le Bateau Fantôme , no. 8, 2009, ed. Mathieu Hilfiger
(trad. Sebastián Teillier), Madrid, El fantasma de la glorieta, 16/2008,
Cristian, short movie, poster (Dragos Panait, Teodora Toader). Cannes, Corner, 2015, IMDb
(poem), în Under a Quicksilver Moon, 2002, SUA, Library of Congress, Washington
(frag.) în La Jornada Semanal, nr. 455; 456, 2003 (trad. José Antonio Hernández García)
NUVELE ȘI POVESTIRI ÎN PERIODICE
Proza scurtă a fost prima mea iubire. În anii 80, dacă nu scriai proză scurtă erai zero. Romanul nu prea conta. Evident, voiam să scriu ceva diferit, să răstorn lumea. Multe din prozele de început sunt experimentale, căutătoare de forme. Uitându-mă peste ele, îmi dau seama că mereu am crezut într-o literatură-folder. Cred și acum că o literatură înflorește în pagina computerului, un text în metamorfoză continuă, capabil să ofere altă latură a poveștii la fiecare lectură… O construcție care produce greu epigoni. Am mai descris acest gen de literatură în romanul Fantoma din moară. Am și scris povestiri-folder, încercând să deschid alt drum. Din acestă serie face parte SIGCHLD, fork() and sleep() – un titlu împrumutat din limbajul programatorilor IT. Este o povestire despre legături, între oameni și între generații, scrisă din patru perspective care se amestecă, în ideea că nicio poveste nu este independentă și definitivă.
Povestiri în Adevărul (170)
În periodice și în antologii
(selectiv)
Visul spiridușului în Cel mai mult și mai mult. Seniorii, Arthur, 2017
The Truancy, The Stockholm Review Literature
Secretul, Echinox, 2017
Umbra perfidă a unei iubiri, Apostrof, nr. 8, 2016
"Tot ce s-a spus despre rezistența speranței e cât se poate de adevărat. Întâlnirea cu el m-a pus cumva pe linia de plutire, făcându-mă s-o iau glonț spre bancă."
Imaginini din filmul cu același titlu (2017) (regizor Doina Ruști).
Silviu Mircescu (Bobo)
Tache Florescu (Leo)
Cream Truffles, România literară, nr. 31, 2015
Pădurea Râioasa, Ramuri, nr 2, 2014
35 de minute după, România literară
"Fetele trecură drumul, ignorând ziua luminoasă de iunie, care făcea ca toate culorile să pară însuflețite."
Imagine din filmul 35 de minute după (r. Cristi Toporan), în rolurile lui Catrinel și Mari: Andreea Perju, Raluca Straia
Vizita, România literară, nr 8, 2013
Fiatul negru, Viața românescă, nr 9-10, 2013
Prințul Avolo, antologia Cui i-e frică de computer (coord Tina Sinmihăian, Liviu Papadima), Ed. Arthur, 2013
Trattoria Amore, Catchy, 30 aprilie, 2012
Cinematograful din mall, România literară, nr 7, 2012
Amantul, România literară, nr 29, 2011
Cum a început blazarea lui Cici Bezergheanu, Bucureștiul Cultural, nr. 107, 19 iulie, 2011
Magazin provincial, Obiectiv Cultural, 2 mai, 2011
Fluierul roșu, rev Timpul, martie, 2011 etc
Cerceii cu topaze, Bucureștii Vechi și Noi, Ed. Subiectiv, 2011 (coord. Andrei Slăvuțeanu)
Secretul caselor mari, Revista de suspans, nr 17, 2011
Criptele ADN-ului, Ziarul financiar, 15 iunie, 2012
Apartamentul 26, rev Timpul, nr 3, 2011
Imagine din filmul Apartamentul 26 (r. Alexandra Băilă, Cristi Panaitescu)
Mult așteptatul ceas al D-nei Glodeanu – revista 22, Bucureștiul Cultural, nr. 103, 2010
Mâna lui Bill Clinton, revista 22, Bucureștiul cultural, nr 95, 2010
Ginecologii mei, in Tovarășe de drum (coord Dan Lungu, Radu Pavel Geo), Polirom, 2010
Amiaza unui manf ucigaș, România literară, nr 25/2010
Spiridușul de pe strada Batiște, Luceafărul de dimineață, nr 1-2, 2010
Prăvălia de peruci, România literară, nr. 52, 2009 etc.
Diavolul îndrăgostit, Revista la plic nr. 4/2010
O crimă și patru oameni care trăncănesc (scrisă în 1991), Hyperion, 1-3, 2009
Cristian, România literară, nr 17/2007
Filmul Cristian (r. Doina Ruști), la Cannes, Festival Corner
Laura Vasiliu pozând pentru coperta volumului Cămașa în carouri
Învingatorul - Convorbiri literare, martie, 2009
Cireșele din asfalt in Farse, lacrimi și o găleată de sânge, Ed. Limes, 2008 (coordonator Mircea Petean) - antologia USR
SIGCHLD, fork() and sleep() România literară, nr. 29, 25 iulie, 2008
Unchiul meu, poștașul, Mozaicul, nr. 4/2008
Lacătul și cheia, România literară, 45/2008
Uniune europeană, România literară, 48/2007, Art, 2016
Lângă Bisrica Sf. Silvestru, Convorbiri literare, noiembrie, 2006
Țâțe, în Povești erotice românești (vol. colectiv), Ed. Trei, 2007