,,Ferenike reconfirmă instinctul infailibil de povestitoare al Doinei Ruști. O proză cinematografică, formidabilă, cu rezonanțe mitologice, în care scenele ni se desfășoară în fața ochilor, iar câteva rulează chiar în buclă, continuu, obsedant, ca un memento al suferințelor lumii trecute, privite nu cu detașare, ci cu o limpezime totală, fără breșe.”
Roxana Dumitrache
Ferenike este un roman confesiv, autobiografic, creat pe ideea că nicio alegere nu este în totalitate subiectivă. Există un demon al Istoriei mari, care pentru Europa de Est a fost mereu un subtil arhitect al alegerilor unui om și ale unui popor. În realitatea esențială, orice alegere e dirijată.
În centrul povestirii se află asasinarea tatălui meu, la care am fost martoră.
Doina Ruști
Ferenike este un roman autobiografic, în linie fabulatorie, cu o galerie largă de personaje și subiect ferm.
Având ca punct de pornire un eveniment din timpul copilăriei, romanul conturează treptat experiențe legate de prezentul nostru. Orice faptă neînsemnată are consecințe, decide alte întâmplări și altă perspectivă asupra trecutului. Pe această teză este plasată o poveste incitantă și puternică, despre rolul discret pe care îl are orice individ în metamorfozele istoriei mari.
Roman autobiografic, Ferenike e și un experiment de investigare a confesiunii, din zonele ei mistice spre cele histrionice sau manipulative, cu intenția declarată de a reaminti că dincolo de intenție sa află întotdeauna forța povestitorului.
Vie, curgătoare, povestea din Ferenike cucerește prin culoare. Personajele, cu nume de la pitorești la stranii, sunt o galerie de tablouri pictate față-spate, realitate și ficțiune.
Lidia Bodea
Ferenike este numele unei femei, care pe la anul 400 î.Ch, deghizată, a participat la întrecerile sportive, unde aveau acces doar bărbații. În roman, numele este simbolic.
Călătoriile lui Ferenike: 15 orașe
Ce-au spus elevii de la Colegiul Național din Iași
„Ferenike, acest duh feminin al destinului inflexibil care îi cere să aleagă, un spirit rău, dar definită totuși de o anumită ambivalență subtil sugerată în roman, jumătate ursitoare, jumătate vestitoare a morții, victorie și înfrângere, această apariție este chintesența, întruchiparea spectrală a unei presimțiri. „ more
Sorin Iagăru-Dina
Crai nou, Suceava, impresii de Doina Cernica
Dicționar de simboluri din opera lui Mircea Eliade de Doina Ruști