Doina
Ruști

Ferenike

Ferenike - Doina Ruști
Editura Humanitas, 2025

Vie, curgătoare (ca râul din carte, pe malul căruia Doina Ruști își construiește propriul Macondo, un loc în care nimeni n-are voie să se uite la ceas), povestea din Ferenike cucerește prin culoare și ingeniozitate. Întâmplările și locurile, casa și moara, fântâna, lucrurile (oricât de mari, oricât de mici), pământul, apa,  deși pare că au corespondent autobiografic unic, fixat în real, se deschid toate înspre simbol și (uneori) fantastic. Iar personajele, cu nume de la pitorești la stranii, sunt o galerie de tablouri pictate față-spate, realitate și ficțiune. În mijlocul lor, privindu-i cu ochii de atunci și de-acum, e o fetiță care poartă rochii pe poalele cărora sunt scrise toate numele care i-ar fi plăcut  în locul celui primit. – Lidia Bodea

,,Ferenike reconfirmă instinctul infailibil de povestitoare al Doinei Ruști. O proză cinematografică, formidabilă, cu rezonanțe mitologice, în care scenele ni se desfășoară în fața ochilor, iar câteva rulează chiar în buclă, continuu, obsedant, ca un memento al suferințelor lumii trecute, privite nu cu detașare, ci cu o limpezime totală, fără breșe.”

Și pentru că tocmai am citit Ferenike, cel mai recent roman al Doinei Ruști, voi încheia prin a spune că și numele ei, mai mult decât un pseudonim, chiar o schimbare oficială, a deschis calea unei construiri dureroase – amintire după amintire, roman după roman – a unei experiențe care se cere împărtășită. În dialog cu Ferenike, antrenoarea antică a propriilor fii atleți, căreia îi era interzis accesul pe stadion ca femeie, Doina Ruști se transformă într⁠-⁠o Pythie care vede adevărul bine ascuns al tipologiei păpușarilor eterni, care-și schimbă ideologia și masca, dar niciodată natura. Ca și Ferenike care "a renunțat la identitate, la nume", Doina de dinainte de Ruști, a decis să-i urmeze calea curajoasă. Renunțând deopotrivă la identitate și la nume, rafinează țesătura scriiturii romanești combinând⁠-⁠o cu memorialistica și scriitura autoreflexivă, pentru a înscrie povestea familiei ei și a Comoștenilor într⁠-⁠un capitol al istoriei sociale. Face din ficțiunea autobiografică o Ferenike a istoriei, iar din scriitura – specifică – alertă, tensionată, rizomică, cu intrigi multiple perfect calibrate, o Ferenike pentru ființa ei adevărată. 

Romanul autobiografic al Doinei Ruști te prinde și te cuprinde de la primul la ultimul rând într-un joc al memoriei afective de care nu mai poți și nu mai vrei să scapi. Anii 1960, într-un sat de pe malul Jiului, se desfac într-o arhitectură familială cuceritoare, neprevăzută, fluidă, și de un firesc savuros. Pătrunzi în ceea ce autoarea numește „labirintul narațiunii” cu pofta de citit pe care ți-o trezește o saga de familie și ți-o întreține bogăția cuvintelor și a situațiilor de viață surprinse în cumpăna istoriei. Case, ogrăzi, încăperi, dulapuri, cutii de tablă, uși, scări, smochini și caiși respiră în ritmul emoțiilor bine dosite. Dacă ar exista (și probabil că există) un echivalent al chiromanției sau al deslușirii destinului într-o ceașcă de cafea, care să aibă la bază cititul în ochi, naratoarea ar fi o ghicitoare în priviri redutabilă, o expertă în „oftalmomanție”, în divinația văzului. Ochii personajelor și privirea lor asupra lumii compun universul amintirii, în care o fetiță iscoditoare din fire își descoperă treptat vocația de povestitoare și destinul de scriitoare de talent. Minunată literatură care curge ca viața, fără artificii și fără căutate farafâstâcuri stilistice!

Ca redactor al cărții, am avut privilegiul să citesc cartea în manuscris. E o carte tandră și crudă, despre o lume care se sfărâmă și alta care se insinuează ca o buruiană, totul sub ochii unei povestitoare care primește mereu alt nume. O carte pe care n-ai cum să n-o iubești.

share on Twitter
share on Facebook